Rechten van passagiers met beperkte mobiliteit bij verschillende vormen van vervoer:

Vliegreizen

Indien u minder mobiel bent, heeft u het recht om net als iedereen te kunnen reizen per vliegtuig.

U heeft recht op gratis assistentie bij het in- en uitstappen, gedurende de vlucht en op zowel vertrek- als aankomstluchthavens. Om deze hulp te ontvangen, dient u minstens 48 uur voor vertrek contact op te nemen met uw luchtvaartmaatschappij, boekingskantoor of reisorganisatie en duidelijk te maken welke assistentie u nodig heeft. Zij kunnen u ook adviseren over het gebruik van uw rolstoel of andere hulpmiddelen, inclusief de accu’s ervan, indien van toepassing.

U mag niet geweigerd worden om te reizen vanwege uw beperkte mobiliteit, tenzij de cabine te klein is, er veiligheidsproblemen ontstaan of het vliegtuig niet in staat is u mee te nemen vanwege veiligheidsvoorschriften.

Luchtvaartmaatschappijen zijn niet verplicht om tijdens de vlucht assistentie te verlenen bij maaltijden of het innemen van medicijnen aan passagiers met beperkte mobiliteit. Indien u deze hulp nodig heeft, bijvoorbeeld tijdens langere vluchten, kan de maatschappij verzoeken dat u wordt begeleid door een reisgenoot.

Als u tijdens uw reis problemen ondervindt om de benodigde assistentie te verkrijgen, dient u de luchthavenautoriteiten of de betreffende luchtvaartmaatschappij hierover te informeren. Indien u niet tevreden bent met hun reactie, kunt u contact opnemen met de bevoegde nationale instantie in het land waar het incident heeft plaatsgevonden.

Treinreizen

Ook als u minder mobiel bent, heeft u het recht om net als iedereen per trein te kunnen reizen. U heeft ook recht op gratis assistentie bij het in- en uitstappen, gedurende de reis en op zowel vertrek- als aankomststations. Om deze hulp te ontvangen, dient u minstens 48 uur voor vertrek contact op te nemen met uw spoorwegmaatschappij, boekingskantoor of reisorganisatie en duidelijk te maken welke assistentie u nodig heeft.

U mag niet geweigerd worden om te reizen vanwege uw verminderde mobiliteit, tenzij dat strikt noodzakelijk is om te voldoen aan de toegankelijkheidsregels van de maatschappij.

Als u tijdens uw reis problemen ondervindt om de benodigde assistentie te verkrijgen, dient u de stationsbeheerder of de betreffende spoorwegmaatschappij hierover te informeren. Als u niet tevreden bent met hun reactie, kunt u contact opnemen met de bevoegde nationale instantie in het land waar het incident heeft plaatsgevonden.

Een EU-land kan ervoor kiezen bepaalde treinreizen uit te sluiten van de regeling voor passagiersrechten, bijvoorbeeld binnenlandse treinen en/of internationale treinen met een eindbestemming buiten de EU.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de bevoegde nationale instantie.

Bus- en touringcarreizen

Ook als u minder mobiel bent, heeft u het recht om net als iedereen per bus te kunnen reizen.

U mag niet geweigerd worden om een ticket te kopen, een reservering te maken of aan boord te gaan vanwege uw beperkte mobiliteit, tenzij dat strikt noodzakelijk is om te voldoen aan de wettelijke regels voor gezondheid en veiligheid, of wanneer de infrastructuur ontoereikend is om u veilig te vervoeren.

Bij langeafstandsreizen (met een totaaltraject van minstens 250 km, zelfs als u slechts een deel ervan aflegt), moet de vervoersmaatschappij gratis een door u gekozen begeleider laten meereizen als dit een oplossing biedt voor veiligheidsproblemen die u anders zouden beletten om te reizen. U heeft recht op gratis assistentie op bepaalde terminals en bij het in- en uitstappen.

Om er zeker van te zijn dat u de benodigde hulp krijgt, dient u minstens 36 uur van tevoren contact op te nemen met de vervoersmaatschappij en duidelijk te maken welke assistentie u nodig heeft. De maatschappij of de terminalmanager kan u vragen eerder, maar maximaal een uur voor vertrek aanwezig te zijn.

Als u tijdens uw reis problemen ondervindt om de benodigde assistentie te verkrijgen, dient u de terminalmanager of de betreffende spoorwegmaatschappij hierover te informeren. Als u niet tevreden bent met hun reactie, kunt u contact opnemen met de bevoegde nationale instantie in het land waar het incident heeft plaatsgevonden.

Reizen per boot

Ook als u beperkte mobiliteit heeft, heeft u het recht om net als iedereen per schip te reizen.

U heeft tevens recht op gratis assistentie bij het aan en van boord gaan, overstappen, aan boord en in de haven. Om deze hulp te verkrijgen, dient u minstens 48 uur van tevoren contact op te nemen met uw vervoersmaatschappij, boekingskantoor of reisorganisatie en duidelijk te maken welke ondersteuning u nodig heeft. Zelfs als u dit niet heeft gedaan, moeten de vervoersmaatschappij en de exploitant van de terminal hun uiterste best doen om u te helpen aan boord te komen, van boord te gaan en zo per schip te reizen.

Als u specifieke behoeften heeft met betrekking tot accommodatie, zitplaatsen, assistentie of als u medische apparatuur of hulpmiddelen moet meenemen, dient u dit bij de boeking te vermelden. De maatschappij kan verlangen dat u door een begeleider wordt vergezeld om veiligheidsredenen of vanwege de infrastructuur op het schip of in de haven. Uw begeleider mag gratis reizen.

Indien u tijdens uw reis problemen ondervindt om de vereiste hulp te krijgen, dient u de havenautoriteiten of de betreffende vervoersmaatschappij hiervan op de hoogte te stellen. Als u niet tevreden bent met hun reactie, kunt u contact opnemen met de bevoegde nationale instantie in het land waar het incident heeft plaatsgevonden.

Share